Transkulturowość biografii i twórczości Josepha Conrada-Korzeniowskiego i jej odziaływanie na współczesnych artystów
Joseph Conrad-Korzeniowski był czlowiekiem trzech kultur: polskiej, francuskiej i angielskiej. Zarówno jego biografia jak i dzieła inspirowały i nadal inspirują współczesnych artystów z różnych dziedzin sztuki: literatury (również wizualnej, np. powieści graficzne, komiksy), filmu, muzyki, instalacji artystycznych, a nawet gier komputerowych. Celem seminarium jest ukazanie i polpularyzacja dokonań arytstów na międzynarodową skalę, poszerzenie wiedzy na temat « eventów » artystycznych (festiwale filmowe i literackie, sztuki teatralne, instalacje) związanych z pisarzem w poszczególnych państwach (kręgach kulturowych) oraz podkreślenie polskiego zaplecza kulturowego pisarza.
W czasie obecnych gwałtownych niepokojów społecznych i wzrastającej wrogiej retoryki nacjonalistycznej, transkulturowa biografia i dzieła Conrada mogą służyć jako platforma do wymiany odmiennych opinii dotyczących różnych wizji kultur i społeczeństw. Dyskusja i prezentacja osiągnieć współczesnych artystów inspirowanych życiem i pisarstwem Conrada łączy i ułatwia współpracę międzynarodową wśród uczonych wywodzących się z różnych środowisk kulturowych. Celem seminarium jest upowszechnienie artystycznych dokonań twórców z różnych krajów, co powinno skutkować głębszym zrozumieniem i tolerancją dla odmiennych dyskursów (społecznych i politycznych), sposobów życia i wierzeń religijnych. Z pewnością biografia i twórczość Conrada, « Polaka, szlachcica z Ukrainy », pisarza kresowego, stwarza rzeczywistą i inkluzywną przestrzeń do debaty i analizy najnowszych zjawisk kulturowych i społecznych (między innymi migracji, nierówności ekonomicznych, wykluczeń i konfliktów politycznych).
Zaproszeni Goście
- Veronique Pauly
- Laurence Davies
- Josiane Paccaud-Huguet
- Michel Arouimi
- Robert Hampson
- Nathalie Martiniere
- Catherine Delesalle-Nancey
- Kim Salmons
- Joanna Skolik
- Karol Samsel
- Daniel Vogel
- Agnieszka Adamowicz-Pośpiech
Grafika tytułowa autorstwa Sylwii Vogel